Apple för att tillåta utvecklare att svara på App Store-recensioner

apple_logo_glass_building

Under alltför många år har feedback i App Store varit en enkelriktad dialog. Äntligen öppnar Apple saker så att utvecklare kan svara på recensioner som lämnas av kunderna.

Hänvisningar till det nya alternativet finns i dokumentationen för iOS 10.3 beta, och Apple säger att det kommer att vara tillgängligt för utvecklare när den slutliga versionen av iOS 10.3 släpps; den kommer också att finnas tillgänglig i Mac App Store. Det är viktigt att precis som med Google Play kommer svar som finns kvar att vara synliga för alla och ett nytt API gör det möjligt att lämna feedback från appar.

Apples efterlängtade hjärtbyte är viktigt för både utvecklare och kunder. Problemet med många recensioner är att de kan vara för starkt formulerade och detta kan leda till missförstånd. När utvecklare får förmågan att svara på kommentarer kommer de att kunna rensa upp förvirring och se till att blivande användare inte vilseleds av oseriösa recensioner.

Om användare kan se att utvecklare reagerar aktivt på recensioner kan det fungera som en hälsosam försäkran om att man lyssnar på oro och att appar genomgår fortsatt utveckling. Med det sagt kan mindre utvecklare känna påfrestningarna att behöva behålla ett offentligt ansikte på ett sätt som de inte brukade göra.

Apple verkar vara angelägna om att förbättra kvaliteten på appar genom att göra det så enkelt som möjligt för människor att lämna feedback. För många är kravet att besöka App Store för att lämna en recension bara för mycket, vilket innebär att potentiella recensioner förblir oskrivna. Genom att införa ett nytt API gör Apple det möjligt att granska och betygsätta appar från själva apparna.

Fotokredit: TK Kurikawa / Shutterstock