Archos 101 Oxygen Tablet Review

– 16 GB lagring (Micro SD-kort upp till 64 GB)
– 10’1 ″ IPS-skärm (1920 x 1200 pixlar)
– Android KitKat
– 5mp bakre kamera, 2mp främre kamera, 1080p videoinspelning – Batterilivslängd = 9 timmar
– Inkluderat i lådan är en strömförsörjning, USB-kabel och snabbstartsguide.

^^ En mycket positiv start ^^

Första intrycket ur lådan är en snygg, välbyggd surfplatta av hög kvalitet. Det är en anständig vikt, inte alltför tung men inte så lätt att den känns tunn. Det känns trevligt i dina händer. Den har en svart matt yta bak och är relativitetstunn på bara 1 cm. Jag kan enkelt hålla i surfplattan och navigera med mina två tummar eller lägga ner den och skriva som om jag använde ett tangentbord. Tabletten har mycket subtila designfunktioner som jag verkligen gillar.

Annat än skärmen, den främre kameran och två högtalare på framsidan, är majoriteten av knapparna på toppen av surfplattan. Från vänster till höger finns en micro SD-kortplats, mikrofon, USB-portar, mini-HDMI-utgång, ström och volym. På toppen av ena sidan av surfplattan finns på / av-omkopplaren och en 3,5 mm hörlursport på den andra. På baksidan av surfplattan finns 5mp-kameran med en blixt. Allt på praktiska platser.

Tabletten kör Android KitKat vilket är mycket funktionellt och jag föreställer mig att när den nya versionen kommer ut, kommer den bara att förbättra surfplattans användargränssnitt. Generellt är prestanda mycket bra. Det är snabbt när du bläddrar igenom menyer eller appar och har inget problem när du kör flera appar samtidigt i bakgrunden. Jag spelade ett par olika spel, de som är populära i Play Store. Grafiken var bra, spelet var smidigt och jag hade en trevlig tid att använda surfplattan.

Skärmen är rik på livfulla färger och kan bli mycket ljus om så önskas. Jag tittade på ett par filmtrailers och lät dem vara skarpa och definierade. Färgerna är mycket levande, med mörka scener som kan ses. Ljudmässigt är högtalarnas volym ganska hög och gör jobbet, men blir förvrängd och kan inte hantera bas så bra. Anslut några anständiga hörlurar så kommer du att vara i en egen värld.

Tabletten har två kameror, en på framsidan och en på baksidan. Den främre (2mp) är mer än lämplig för videochattar som skype. Det är inte fantastisk kvalitet men mer än tillräckligt för att tillgodose dina behov. Den bakre kameran (5mp) är lite daterad tycker jag, med mobiltelefoner har mycket mer sofistikerade linser. Det hade varit trevligt att se en kamera med högre megapixel. Efter att ha läst det tillbaka, skulle du använda surfplattan för att ta foton om du hade din telefon på dig? Kameran har autofokus, några inställningar du kan justera och har en blixt men bilderna är korniga och jag skulle inte vilja ta mina semesterbilder med den.

Sammantaget är Archos 101 Oxygen en bra surfplatta. Jag skulle definitivt rekommendera det för affärsbruk, titta på tv / filmer och spel. Enda nackdelen jag hittade var kamerakvaliteten men argumentet står fortfarande. Hur ofta kommer du att använda en surfplattkamera?

Till ett pris av bara £ 169,99 är detta mycket billigare än liknande tabletter från de stora varumärkena och jag tror ärligt att det skulle blanda fältet upp. Tabletten kan köpas direkt från Archos.