Coolpad Mega 3 Review

Coolpad, ett kinesiskt smarttelefonmärke, lade nyligen till en ny smartphone i sin budgetserie; Coolpad Mega 3. Smarttelefonen är helt plast, och USP för denna smartphone är de tre SIM-kortplatserna. Den levereras med 8 MP-kamera på båda sidor med blixt och ett skönhetsläge är inbäddat i kameraappen. Denna budget smartphone är prissatt till Rs. 6,999. Låt oss se om den här smarttelefonen är värt pengarna.

Design

Där alla andra märken anpassar metallhölje för sin smartphone (förutom Motorola), kommer Coolpad Mega 3 i ett plasthölje och avtagbart baksida. Den 5,5 tum HD IPS-skärmen på framsidan sitter med en tjock svart kant runt den för att ge den en ramlös skärmdesign. Ovanför skärmen är den 8 MP framåtvända kameran och LED-blixt, tillsammans med ljussensorn och meddelandedioden. Navigationsknapparna är pekreaktiva och placeras under displayen.

Bakpanelen är av plast med ett randmönster som gör det lättare att hålla i handen och öka greppet. Den vänstra kanten har volymvippan, och strömbrytaren är på höger sida, du hittar 3,5 mm ljudporten på överkanten och mikro-USB-porten för laddning och dataöverföring är i nedre kanten. Högtalaren är på baksidan med små plaststötar för att hålla telefonen upphöjd så att ljudet från högtalaren inte blir dämpat. Ovanför högtalaren är Coolpad-märket och den primära kameran är på den övre halvan med LED-ficklampa.

Visa

Coolpad Mega 3 levereras med en 5,5-tums HD-skärm, 720p-upplösning och 268 PPI-pixeldensitet. Multimediaupplevelsen är inte bra på den här skärmen, och visningsvinklarna på denna skärm gjorde mig mycket besviken. Touch-svaret är tillräckligt smidigt och inga problem upplevs under spel eller regelbunden användning. Sammantaget är skärmen ganska medioker, och bakgrundsbelysningen kikar nästan ut ur den svarta färgen på skärmen när den är i full ljusstyrka. Solljusens sikt är inte särskilt bra även om du justerar ljusstyrkan till maximalt. Du kan läsa innehållet på displayen (svart på vit bakgrund) men det är mycket svårt att läsa namnet i samtalsgränssnittet eller känna igen uppringaren med kontaktbilden.

Touch-svaret är tillräckligt smidigt och inga problem upplevs under spel eller regelbunden användning.

Specifikationer

Coolpad Mega 3 levereras med en 5,5 tum HD IPS LCD och 267 PPI pixeldensitet. Den primära och sekundära kameran är 8 MP vardera och med LED-blixt på båda sidor. Den körs på Android 6.0 Marshmallow med Cool UI lagrad ovanpå som kan uppgraderas för framtida Android-versioner. För att bearbeta all data lade Coolpad till en 1,25 GHz fyrkärnig MediaTek-processor ihop med 2 GB RAM och 16 GB ROM som kan utökas ytterligare till 64 GB med SD-kortplats. För att driva all denna hårdvara ingår ett icke-borttagbart batteri på 3050 mAh.

programvara

Mega 3 levereras förinstallerad med Android 6.0 Marshmallow och lager med Coolpads officiella Cool UI. Det här coola användargränssnittet liknar MIUI utan någon applåda; du får bara alla dina installerade appar på hemskärmen och för att söka efter valfri app sveper du bara ner på startskärmen för att visa sökfältet. Meddelandepanelen innehåller bara aviseringar och visar tid, snabbinställningsväxlar och ljusstyrka finns i kontrollcentret.

Precis som i Apple iOS har Cool UI också ett kontrollcenter som du kan komma åt genom att dra uppåt från skärmens nedre kant. Du får alla snabba växlar, ljusstyrka och några genvägar; det kan vara lättare för dem med små händer att justera ljusstyrkan och växlar snabbinställningar med en hand. En mer-funktion som är typ av lånad från iOS är C-Button som är en cirkulär version av “Assistive Touch” som innehåller några navigeringsknappar.

Kamera

Kameran som är utrustad med telefonen är 8 MP på båda sidor med LED-blixt också på båda sidor. Kameraappen är inspirerad av iOS, vänster-höger svep växlar mellan olika lägen, live-filterväljaren finns i det övre högra hörnet. Det finns två lägen som vi inte ser i alla andra smartphones är nattläget och skönhetsläget. Nattläget är för svaga ljusförhållanden, men det kom inte till nytta när du tog bilder i svagt ljus, kolla in den bästa bilden som jag tagit med nattläget i galleriet.

Skönhetsläget känner igen ansikten i sökaren och berättar åldern (inte exakt), några skjutreglage tillhandahålls. I det här läget för att försköna selfies och den främre vända LED-blixten gör resten av jobbet. Den primära 8 MP bakskjutaren imponerade mycket på mig, de tagna bilderna är inte tillräckligt detaljerade, men färgåtergivningen är bra. Kolla in bilderna som jag tagit med den bakre kameran i alla möjliga lägen.

Prestanda

När det gäller prestanda är Coolpad Mega 3 lite efter från det mesta av smarttelefonen där ute. Med MediaTek-processor och 2 GB RAM kan smarttelefonen köra avancerade spel men med fördröjningar och låg bildhastighet. De två GB RAM-enheterna hjälper smarttelefonen att multitaska flera appar exklusive spel och webbläsare. Att starta appar tar en eller två sekunder på startskärmen och laddar sedan äntligen upp appen, spel tar mycket tid att ladda steg och nivåer.

All denna prestation beror på det snygga Cool UI-skiktet på Android 6.0 Marshmallow, du kan multi-task maximalt fem appar ordentligt. Det är inte rätt att jämföra smarttelefonen men ändå gjorde jag det och poängen var under genomsnittet. Du kan kolla in dem nedan. Batteriet på Coolpad Mega 3 är 3050 men prestandan är dålig; Jag håller min telefon ansluten till Wi-Fi hela tiden, och ja, batteriet laddas ur snabbare när jag är ansluten till Wi-Fi. Men i Coolpad Mega 3 förbrukar Telefon Idle mer batteri än skärmen; Jag vet inte om det är programvaruproblemet eller maskinvaruproblemet.

Fördelar

Tre SIM-kortplatser Anständig kamera Främre kamerablixt

Nackdelar

Plastbyggnad Downfiring-högtalare Dåligt batteri

Dom

Coolpad Mega 3 är en smartphone som endast är gjord för indiska behov och är användbar för en person som behöver hålla mer än ett SIM i beredskap. något som en iPhone inte kan göra. Den här smarttelefonen kommer inte att göra dig besviken om du inte använder den som en primär smartphone. Coolpad Mega 3 är tillgänglig på online shoppingportaler för Rs. 6,999 och jag rekommenderar dig bara den här smarttelefonen om du vill ha den här för tre SIM-kortplatser. Annars finns det andra alternativ från Coolpad.