D-Link Omna 180 Cam HD Review

D-Link är inte nytt på marknaden för hemkamera. De har faktiskt haft flera framgångsrika modeller tidigare. Jag har till och med en äldre modell installerad i mitt hus just nu! När tekniken förbättras och efterfrågan på det bästa satsen måste företagen hålla sig på topp så D-Link har släppt Omna 180 HD för att tävla på den marknaden. D-Link Omna 180 är en intern hemsäkerhetskamera med en 180 ° vidvinkelobjektiv, som kan upptäcka rörelse, mörkerseende och allt innehåll som lagras via ett lokalt micro SD-kort. Det ser bra ut, så låt oss kolla in det.

Låt oss prata specifikationer:

1080p streaming (720p 15fps inspelning) Rörelsedetektering Nattsyn Tvåvägskommunikation Fjärrvisning Apple HomeKit stöd 180 graders objektiv MicroSD-kortinspelning

Kameran levereras välpackad och stöds i den medföljande lådan. Det har faktiskt ett skumhölje, så kameran borde definitivt hitta vägen till dig om den levereras. Inuti lådan finns kameran, en nätadapter och instruktioner. Inget SD-kort ingår. Kameran i sig är väldigt lätt, passar i min hand och ganska diskret. Det ser modernt ut med borstad silverfinish och svarta höjdpunkter. På kamerans framsida finns den enorma vidvinkelobjektivet, med en enda USB-port på baksidan för ström och en återställningsknapp. MicroSD-kortplatsen är på botten. Jag gillar kamerans form och storlek, men för mig är finishen inte riktigt där. Det känns lite billigt och jag förväntade mig bättre.

dlink-omna-180Att ställa in kameran liknar alla andra. Anslut den, ladda ner gratisappen. Det är bara tillgängligt på iOS så inget stöd för Android ännu. Härifrån, följ bara instruktionerna på skärmen. Den kommer att ansluta till ditt trådlösa nätverk, erbjuda en mängd olika alternativ, be dig att skanna en kod på baksidan av kameran eller inuti lådan och kommer så småningom att vara inställd och redo att användas. Jag är säker på att D-Link sa att det skulle vara igång på några sekunder men det var mer som fyra minuter.

Att använda kameran är väldigt enkelt. Appen är mycket bra utformad och enkel att använda, med mycket lite behov av att läsa några instruktioner. På startskärmen kan du välja den enhet du vill visa, så ja, du kan ha flera kameror. Varje enhet känns igen via en skräddarsydd profilbild och när du klickar på en, går du in i live-läge och börjar se vad som händer. Inom den här vyn kan du ta skärmdumpar, styra ljudet och också prata i din telefon / iPad för tvåvägs kommunikation. Allt innehåll kan spelas in via ett microSD-kort (upp till 128 GB stöds) och beroende på vilka inställningar du använder kan du behöva flera kort med stor kapacitet. Kameran är en del av Apples HomeKit, som gör att du enkelt kan styra och sätta på lampor, smarta pluggar, termostater och ljudlarm med rörelsedetekteringsfunktionen.

Rörelsedetekteringen fungerar riktigt bra och det finns alternativ du kan välja mellan, för att finjustera din inställning. Du kan också få aviseringar på din enhet när rörelse upptäcks. Nattsyn fungerar också bra och jag kunde enkelt ta reda på saker i filmen. Bildkvaliteten är bra, som anges ovan. Det liveströmmar vid 1080p, men spelar bara in 720p, vilket i slutet av dagen är mer än tillräckligt för att fånga det du behöver. Själva strömkvaliteten var i bästa fall genomsnittlig för mig på grund av mina bredbandsanslutningshastigheter. Det var mycket laggy med en mycket märkbar tidsfördröjning, och mitt nät är inte långsamt (100 MB). Den superbreda 180 graders vinkelkameran på D-Link Omna 180 är fantastisk och kommer bokstavligen att fånga större delen av ditt rum.

Jag älskar kamerans storlek och form, tillsammans med en briljant bred lins och dess användarvänlighet via appen, ger en ganska anständig kamera. Mitt största negativa för kameran är bristen på molnstöd. Om jag var en inkräktare och såg den här kameran titta på mig skulle jag stjäla den och då skulle du inte ha några bevis, för filmen lagras lokalt. Jag är inte ett stort Android-fan, men att inte stödja Android borde egentligen inte tillåtas längre, de är en stor spelare på marknaden. Kameran säljs för £ 199,99 och är tillgänglig från Apple Store. För mer information, besök den officiella D-Link-webbplatsen.