Google Nexus 5 recension

Nexus 5 lanseras, granskare klagar över kameran, fem veckor senare rullar Google ut en ny version av KitKat (4.4.1) för att “fixa” sin kamera. Det är så du uppdaterar en smartphone, barn. Ja, ja, vi vet att 4.4.2 också nu har landat men det är en uppdatering av bug fix. Så vi kommer att koncentrera oss på om Google har gjort tillräckligt för att höja Nexus ‘kamera till LG G2 och iPhone 5s nivåer av glans. Så … har det?

Snabbt svar? Inte riktigt. Den stora fördelen är fokusering som nu är en hel sekund snabbare för både AF och knäpp för att fokusera – det gör stor skillnad när du försöker fånga din chef som gör sina bästa jazzhänder. Det är också mer exakt, vi får konsekvent bilder som inte är i fokus med Nexus före uppdateringen medan enheten som kör 4.4.1 spikar den varje gång.

Kontrastnivåerna har rattats upp och för det mesta är detta ett stort plus, vilket gör att allt ser skarpare ut och hjälper till att förneka den ” tvättade ” kvaliteten som irriterar några Nexus snappers. Vissa detaljer kan gå förlorade som ett resultat, som på Pretzel-paketbilden ovan är det inte mycket, men om du jobbar med bilderna sprängda är det uppenbart sida vid sida.

Färger, särskilt röda, är mer levande och det är därför de flesta Nexus 5-användare kommer att vara glada när uppdateringen kommer igenom – på smarttelefonens skärm dyker det definitivt upp mer. Så vad är problemet? De är inte alltid lika exakta som LG G2 och iPhone.

Instagrammare och liknande kommer inte att oroa sig för mycket för att bilder korrekt representerar verkligheten men vi skulle välja lite mer dämpad och korrekt varje gång, dvs någonstans mellan de gamla Nexus 5-bilderna och de nya. Vi vet, vi är svåra att behaga. För färger och kontrast får LG G2 plats varje gång, vilket visas nedan av vår motorporr.

Annars gör Auto White Balance ett bra jobb inomhus och utomhus och Nexus 5 gör ett mycket bättre jobb för att korrekt exponera för ljuset, till exempel när du spelar in 1080p-video. Prestanda med svagt ljus är mycket nära mellan föruppdateringen och inlägget, men Nexus gör ett anständigt jobb med att lysa upp dystra rum inomhus, som på Tetris-lampan. En niggle här är att Night scene-läget tvingar Auto Flash och suddar ut alternativet att stänga av det, men vi fick några bra resultat med blixt på. Sammantaget är det utan tvekan en förbättring men det går inte tillräckligt långt för att komma ikapp de bästa smarttelefonkamerorna – för att vara ärlig förväntade vi oss inte det utan någon form av bildvoodoo.

Men låt oss inse det, om du äger en Nexus 5 kommer du inte att undvika en KitKat-uppdatering. Det här är telefonen med den bästa Google-programvaran på jorden, röststyrd och ständigt uppdateras och de .1 uppdateringarna kommer att fortsätta, liksom uppdateringar till Google-appar som Chrome-webbläsaren och Drive. Bli bara inte förvånad när allt ser lite rosigare ut på din Nexus än det ser ut genom fönstret.