IPhone-tillverkaren protesterar för mycket? Apple lanserar ny webbplats för att vaxa lyrisk om App Store inför kritik

Vinklad Apple-logotyp

Apple har blivit mer bekant med kontroverser än det kan vara helt bekvämt med på senare tid. En gång ett nästan orörligt företag som i många människors ögon inte kunde göra något fel har det skett många skandaler under de senaste åren – juridiska strider, problematisk hårdvara, avbrutna produkter och anklagelser om konkurrensbegränsande beteende.

Inför en rättslig kamp mot antitrust efter klagomål om “monopolistiska” metoder i App Store har Apple lanserat en ny webbplats som verkar vara ett mycket offentligt försvar för vad det står anklagat för. De nya sidorna “principer och metoder” gör att Apple går ur vägen och faller över sig själv för att avslöja hur konkurrensutsatt App Store är det inte. Detta är ett företag i defensiv.

Se även:

Den nya sidan förkunnar att Apple är “tillägnad den bästa butiksupplevelsen för alla”. Långt ifrån att vara en monopolistisk och konkurrenshämmande arena, skulle Apple få dig att tro att “vi skapade App Store med två mål i åtanke: att det är en säker och pålitlig plats för kunderna att upptäcka och ladda ner appar och en fantastisk affärsmöjlighet. för alla utvecklare “.

Apple har kritiserats på många fronter, bland annat det faktum att de tar ut en provision på 30 procent på App Store-försäljning och prenumerationer, och att utvecklare är begränsade från att producera appar som replikerar – eller bättre – funktioner i iOS. Trots detta säger Apple, “idag är App Store mer livfull och innovativ än någonsin och erbjuder lika möjligheter för utvecklare att leverera sina appar och tjänster över iPhone, iPad, Mac, Apple TV och Apple Watch”.

På den nya sidan säger Apple också:

Det är vår butik. Och vi tar ansvar för det.

Vi tror att det som finns i vår butik säger mycket om vem vi är. Vi stöder starkt alla synpunkter som representeras i App Store. Men vi vidtar också åtgärder för att se till att appar respekterar användare med olika åsikter och avvisar appar för allt innehåll eller beteende som vi tror är över gränsen – särskilt när det äventyrar barn. Till exempel förbjuder vi strikt alla appar som innehåller pornografiskt material, diskriminerande referenser, tortyr och missbruk eller något annat i exceptionellt dålig smak.

Detta är tillräckligt rimligt – även om många skulle hävda att det fortfarande finns utrymme för oenighet med hur Apple ser saker – men då startar företaget i ett helt defensivt läge.

Apple är långt ifrån konkurrensbegränsande eller monopolistiskt: “Vi ger utvecklare en plattform. Och flexibilitet”. Det tillägger:

Idag har utvecklare många val för att distribuera sina appar – från andra appbutiker till smarta TV-apparater till spelkonsoler. För att inte tala om det öppna Internet, som Apple stöder med Safari, och våra kunder använder regelbundet med webbappar som Instagram och Netflix.

Vi arbetar hårt för att göra det enkelt och övertygande för utvecklare att utveckla appar för en miljard App Store-kunder runt om i världen. Vi har nu 20 miljoner utvecklare i vårt Apple Developer Program, med tusentals av dem som levererar banbrytande nya tjänster, nya upplevelser och till och med helt nya affärskategorier.

Så ivrigt är företaget att få folk att tro att kvävande konkurrens är det längsta ifrån sig, fortsätter det med att påpeka:

Sedan lanseringen av App Store har en hel bransch byggts kring appdesign och utveckling, genererat över 1 500 000 amerikanska jobb och över 1 570 000 jobb över hela Europa.

Vi är stolta över att utvecklare hittills har tjänat mer än 120 miljarder dollar över hela världen från att sälja digitala varor och tjänster i appar som distribueras av App Store.

Om man direkt tar itu med påståenden om konkurrensbegränsande beteende säger Apple att det är: “En butik som välkomnar konkurrens”.

Vi tror att konkurrens gör allt bättre och resulterar i de bästa apparna för våra kunder.

Vi bryr oss också om kvalitet framför kvantitet och förtroende för transaktioner. Det är därför, även om andra butiker har fler användare och fler appnedladdningar, tjänar App Store mer pengar för utvecklare. Våra användare litar på Apple – och det förtroendet är avgörande för hur vi driver en rättvis, konkurrenskraftig butik för distribution av utvecklarappar.

Listan som sedan följer – “Konkurrerande appar i App Store”, där Apple listar alternativa appar till de själva producerar – känns nästan som en desperat handling. Apple verkar så sorgligt desperat att alla tror att det är pro-konkurrens och pro-utvecklare, att det är villigt att gå in på vad som verkligen innebär en ansiktsbesparande marknadsföringskampanj före rättsliga åtgärder som kommer att dra sitt namn genom lera .

Bildkredit: Stockforlife / Shutterstock