Nextbase 422GW Dash Cam Review

Det var för länge sedan vi testade 612GW dash-cam och vid den tiden var enormt imponerade av dess bildkvalitet och 4K-förmågor. Nextbase har precis släppt sitt nya sortiment av dashcams, ‘Series 2’, de kallar det och det ser imponerande ut. Kammarna själva har haft en liten övergripande, även om de fortfarande liknar Nextbase-varumärket och packar fulla av nya funktioner, inklusive Alexa-integration. De skickade över en av sina högre kammar, 422GW för oss att prova.

422GW-kameran har 1440p-upplösning vid 30 fps-inspelning eller 1080p vid 60fps, f1.3-objektiv, en 2,5 ”HD IPS-pekskärm, 140 ° betraktningsvinkel, 10Hz GPS-modul, AutoSync, Bluetooth 4.2 och mycket mer.

Look & Feel

Inom lådan får du själva kameran, ett par monteringsfästen (sug & stick på), en 12v strömkabel, en USB-kabel, en varningsdekal och ett kabelinstallationsverktyg. Om mitt minne är korrekt är kabelverktyget ett nytt tillskott. Det ser ut som ett litet skohorn, som kan användas för att skjuta bort trimmen i din bil, så att du kan dölja strömkabeln. Jag försökte det, jag hjälpte till en viss grad men jag använde en liten platt skruvmejsel också, bara för att den var så mycket starkare. Du får inte ett minneskort med kameran som standard, även om vissa återförsäljare kan erbjuda denna kombination. Kameran tar emot microSD-kort, klass 10 upp till 128 GB.

Kammen ser ut och känns väldigt mycket som en från det ursprungliga sortimentet. Den har samma form, storlek och vikt med den långa, distinkta linsen på framsidan. Det finns ett antal knappar och uttag prickade runt kameran, och de inkluderar skydd / återställning / på-av-knappar, microSD-kortplats, USB-port, högtalare, ljussensor och ‘HD-OUT’. HD-ut är en ny funktion i detta sortiment och låter dig lägga till moduler på din kamera. Mer om det senare.

Installationen av kameran är ganska rakt framåt. Du har möjlighet att sätta på eller suga upp, som sätts på din vindruta med din backspegel. Kameran ansluts till fästet via en magnetisk sektion under det dammskydd som jag nämnde tidigare. Knäpp ut kammen så att du snabbt och enkelt kan fästa den på fästet. Det finns en elektronisk anslutning mellan kammen och fästet, så föreslå att du sätter tillbaka dammskyddet när du tar bort kammen. Monteringssystemet är utmärkt, det är så enkelt att installera och justera, och sugningen är något av det bästa jag någonsin har sett.

Installationen är lika lätt, det är väldigt mycket plug-and-play när du har satt i SD-kortet och aktiverat kameran. Skärmen är pekskärm, så du kan bläddra bland olika alternativ och ställa in kameran på det sätt du vill.

Prestanda

Bildkvaliteten på kameran är utmärkt och erbjuder en mängd olika alternativ. Vid 1440p / 30FPS är upplösningen kristallklar och detaljer kan ses (nummerskyltar etc). Du kan också släppa ner det till 1080p / 60fps om du vill ha några fler bilder men jag skulle inte gå lägre än så. Sensorerna fungerar bra både dag och natt, med linsen som släpper in tillräckligt med ljus för en ganska detaljerad, något kornig nattinspelning. Ljudet via kameran fungerar bra, det är inget fantastiskt men det kommer att hämta dina konversationer eller sång.

Kolla in videon nedan för några exempel på bilder.

Förarassistans Emergency SOS:
Din Nextbase ™ Dash-kamera och MyNextbase Connect-appen har livräddande kraschdetektering och nödlarmsteknik. Den är utformad för att automatiskt och direkt ansluta dig till närmaste ambulansservice i händelse av en olycka när du inte kan ringa efter hjälp.‘Peka på trä, jag kraschade inte medan kameran var på, men förutsatt att den fungerar är det en trevlig funktion att ha.

Möjligen är det bästa med 422GW och 322 & 522 det nya modulsystemet. Det finns 3 moduler tillgängliga, bakre kamera, bakrutan kamera och hytt visa kamera. De är i huvudsak små extra kameror som kan anslutas direkt eller via en kabel (bakrutan) till 422GW och erbjuder dig den extra säkerhetsnivån. Dessa ytterligare moduler säljs för £ 49 vardera och tyvärr har jag inte kunnat prova en, men det är en fantastisk idé.

Slutligen är kameran Alexa-aktiverad, vilket innebär att du kan prata med Alexa via kameran via din smartphone-app. Ja, du måste ladda ner Nextbase-appen och Alexa-appen på din smartphone, länka dem och ställa in dem. Det fungerar inte utan din smartphone. Jag försökte det men för mig är det lite av en gimmick och kommer förmodligen inte att användas av många användare.

Dom

Nextbase 422GW är en utmärkt dash-kamera och en välkommen uppgradering från originalet. Tillägget av den andra kameramodulen är utmärkt och ett måste i mitt sinne. Det enda som jag hade med kammen var att det blev ganska varmt på vindrutan. Beviljas att det var en varm dag, men det var varmt att röra vid, vilket jag inte förväntade mig.

Den är tillgänglig nu och säljs för närvarande för £ 129. För mer information och att köpa, kolla in den officiella Nextbase 422GW-webbsidan.