Nextbase 612GW 4K Dash Cam Review

För inte alls för länge sedan testade vi Nextbase 312GW dash-cam, en ingångsnivå / mid-range cam, som vi gillade mycket och tyckte att det var bra valuta för pengarna. Tja nu är det dags att bli seriös, avancerad, toppen av linjen, lite grejer, med Nextbase 612GW 4K Ultra HD dash-kamera! Yup, 4K, det är lite galet men filmen ska vara helt kristallklart, så kan vi ta reda på det.

Låt oss prata spec:

8,57M pixel Sony EXMOR R-sensor Objektiv – typ 7G / 150 grad vidvinkel / F1.6 bländare Inspelningsupplösning på 3840 x 2160 @ 30 fps 3 ″ pekskärm 64-128 GB MicroSD-kort, klass 10. U3 MicroSD-kort krävs för 4K-inspelning! !

En solid specifikation, jag gillar att de har valt att använda en Sony-sensor, som av erfarenhet alltid har varit mycket bra.

Kameran i sig mycket liknar de andra kammarna i Nextbase-sortimentet men dess silver & svart, istället för svart & silver, och totalt sett är det något större på grund av den ökade skärmstorleken och linsen. Med detta sagt förblir det väldigt lätt och diskret. Innehållet i lådan förblir detsamma, du får kammen, den strömförsörjda fästet, strömkabel, USB-kabel och några instruktioner. Det är värt att notera från början att för att du ska kunna dra full nytta av 4K-funktionen måste du köpa ett 64 GB U3 microSD-kort som ett minimum. Andra kort fungerar i den här kameran men kan inte spela in på 4K. Nextbase säljer dessa kort, liksom många andra populära märken. Dessutom behöver du något som kommer att spela upp 4K, vare sig det är din TV, dator eller smarta enhet, du kommer bara se ultra HD-fördelarna om din enhet tillåter det.

nästabas_612gw

Installation i fordonet kan vara enkelt, eller det kan ta evigt. Du fäster helt enkelt fästet på vindrutan (föreslagna positioner i instruktionerna) och bestämmer sedan hur du drar strömkabeln till den. Det snabba och enkla alternativet är att bara ansluta det och låta det dingla över strecket. Det snyggare men längre alternativet är att försöka mata kabeln genom bilbeklädnaden och takbeklädnaden. Det kan göras men pojke är det tråkigt. Som med alla Nextbase-kameror erbjuder de ett klipp i systemet, så när ditt fäste är installerat där du vill ha det tar du bort kåpan och klämmer in den. Du är nu redo att gå.

Starta motorn, kameran börjar spela in automatiskt. Stanna motorn, kammen kommer att fortsätta spela in, så stäng av den när du lämnar bilen. Jag gillar det här, eftersom du kanske fastnar i trafiken eller har en stopp / startbil, men du vill fortfarande fortsätta spela in. Med detta sagt, glöm att stänga av det och det fortsätter att använda din lagring.

Denna kamera har väldigt få knappar, eftersom de flesta kontrollerna görs via 3 ″ pekskärmen. Det finns 5 sidor med alternativ, som består av allt alternativ eller inställning du kan tänka dig. De viktigaste som jag var mest angelägen om var upplösning, videolängd och displayinformation. Pekskärmen är ok, den ser väldigt grundläggande ut, men grundläggande fungerar. Det är lätt att navigera genom alternativen men kan vara lite laggy / svarar inte om du trycker på skärmen för snabbt eller ofta.

Innan vi går in i kvalitet finns det några funktioner jag vill beröra:

GPS-logger – GPS-koordinater, datum och tid registreras (inbäddade i filmen). Detta kan visas vid uppspelning eller via programvaran Nextbase. WiFi-anslutning – Detta gör att du kan ansluta kameran till din smarta enhet via WiFi för att spela upp dina bilder. G Sensor- / filskydd – I händelse av stötar sparas ytterligare 30 sekunder av skyddad inspelning i mappen “Skyddad” på minneskortet. Denna 30 sekunders inspelning innehåller de 10 sekunderna innan skyddet äger rum och de följande 20 sekunderna därefter. Denna Dash Cam innehåller ett polariserande filter för att minska vindrutans bländning och reflektion. Automatisk avbländning som gör att skärmen kan dimma automatiskt under körning på natten. Hastighetsvisning – När skärmsläckaren startar kan du ställa in skärmen så att den visar din hastighet.

När det gäller videokvalitet är det förmodligen bäst att du tittar på det här korta urvalet!

När jag tittar på filmen med en 4K-upplösning på min TV är filmen skarp, livlig och väldigt detaljerad. Det är värt att notera att en 2-minuters video var cirka 650 MB inspelad på 4K. Begränsat med utrymme eller vill bara inte använda 4K-funktionen, inga problem, du kan skala ner till vilken upplösning du vill. Kameran spelar också in ljud, som du kan välja att stänga av om så önskas. Ljudkvaliteten var ok, inget speciellt.

Sammantaget är detta den överlägset bästa Nextbase dash cam vi har försökt hittills och förmodligen den bästa dash cam vi någonsin har provat. Byggkvaliteten är bra, Sony-sensorn är en fantastisk touch, pekskärmen är lätt att navigera, men lite slö vissa gånger och kvaliteten på filmen är mer än du någonsin skulle vilja eller behöva. Det finns bara en handfull 4K dash-kameror tillgängliga just nu och den här får två tummar från oss!

Kameran säljs till £ 249,99 men vi har sett det billigare online. För mer info besök den officiella Nextbase-webbplatsen.

Amazon Affiliates Banner