Nokia N81 recension

Apples iPhone planterade nyligen sin storlek nio på alla de stora mobilföretagens tår – och nu är det återbetalningstid. Nokia har beslutat att inte bara öppna en nedladdningstjänst för multimedia som heter Ovi utan också återuppliva sin N-Gage-spelplattform. Två mobila hitmen har nominerats för att inleda den här nya eran – den smarta N95 och nu den smarta, kraftfulla N81.

Medan N81 saknar sin stora brors multimedia och sat-nav-styrka, har denna Symbian-smartie fortfarande mycket att erbjuda, särskilt i mobilmusik och spelinsatser. Teorin är enkel: Nokia har tagit kärnan i N91 8GB, transporterat den till ett snyggare, mindre klumpigt chassi och gett det en funktionslack.

Olyckshjul

Skjutreglaget är rakt ut ur 6110 Navigator School of Gloss, även om det ser mindre prosaiskt ut och mycket mer slående. Det delar också ungefär sin sat-nav stabila kompis vitala statistik men är otroligt rejäl på 140g. Det väger också bisarrt mer än N95 8GB trots att det har mindre kraft och funktioner.

N81: s överfyllda främre knappsats orsakar några irriterande ögonblick. För det första är samtalstangenterna shuntade till kanten men för nära mjuka, meny- och avbrytknappar och oönskat intrång är vanligt.

För det andra fungerar den femvägs mekaniserade joypad som en iPod-touch Navi-Wheel som hjälper dig att tråla genom det nya utseendet multimedia-menyn (detta kan nås via den dedikerade frontknappen) och ditt musikbibliotek. Men du måste verkligen arbeta hårt för att få svar och med denna brist på känslighet föredrog vi att den stängdes av. Nokia föreslog dock att detta kan bero på vårt provs pre-produktionskaraktär

Tyvärr stängdes Nokias Ovi-internetgränssnitt och den nya musikbutiken när vi skrev, men vi lyckades prova på N-Gages spel. Det är här N81 utmärker sig, med dedikerade spelkontroller som möjliggör hantering av tvåhänder i liggande läge. Space Impact Light shoot’em up-demo upp ser strålande ut på den 16 miljoner färg 2,4-tumsskärmen och N81 ser redan ut att vara den bästa speltelefonen där ute.

Bra gigabyte!

Med 8 GB flashminne till ditt förfogande knä N81 den dedikerade musikspelaren där det gör ont. Lyckligtvis har N81 en smidig musikspelare som säkerhetskopierar den plus ett integrerat 3,5 mm hörlursuttag för att ansluta dina Sennheisers. Spelaren styrs via de främre beröringskänsliga tangenterna och dessa är ganska lyhörda medan dina låtar arkiveras under de vanliga artist- / albumbannrarna, inklusive plats för dina podcaster och albumkonst.

Genom att ansluta dina egna kvalitetsburkar kommer det bästa ljudet från N81 att fås med en fembandsutjämnare för att förbättra ljudet (Bass Booster-inställningen ger lite ljud) och mycket volym. Naturligtvis stöder den också Stereo Bluetooth för trådlös action medan de sidomonterade stereohögtalarna undviker det vanliga tunna weedy-ljudet och spränger ut ett imponerande köttigt ljud. En annan fin touch är en övre låsbrytare för att förhindra att de främre kontrollerna aktiveras i fickan eller påsen.

Symbian-fyllning

Som en Symbian Series 60-smartphone får du allt standard OS-tillbehör. Full fettsurfning på internet är snygg över en 3G-anslutning med inbyggt Wi-Fi till hands för behovet av hastighetsbrigad. Självklart kommer att surfa på webben tömma batteriet men det står bra för långvarig musik som spelas medan Nokia citerar sex timmars speltid.

Med musik och spel högsta prioritet, tycks kamerans tilldelning av megapixel lida. N81 är tyvärr endast utrustad med ett 2MP-objektiv med fast fokus. För en sådan kraftfull telefon verkar detta sorgligt kort men det tar anständigt nog snaps och LED-lampan för kraft hjälper till i svagt ljus. Videoinspelning når VGA-kvalitetshöjder men inte 30fps på N95. Istället skjuter den med 15 bilder per sekund men prestanda är fortfarande bättre än de flesta telefoner där ute.

Där du kan argumentera för att den kommande N95 8GB har fingrarna i för många pajer, fokuserar N81 helt och hållet på musik och mobilspel för att leverera en övertygande upplevelse i båda lägren samtidigt som N-Gage-plattformen återupplivas till fyndet. Det är inte riktigt den all-erövring PSP och iPod rival vi hade hoppats på.