OnePlus 8 recension

OnePlus packar alltid bra Qualcomm-processorer i sina telefoner. Men kameratekniken? Dess historia här är inte riktigt så stark.

OnePlus 8 har tre bakre kameror, och två av dem är bra. Det finns en 48MP primär kamera och en 16MP ultrabred, och båda använder solida Sony-sensorer. De är samma sensorer som används i OnePlus 7T, en IMX586 och IMX481. Dessa ger utmärkta resultat i dagsljus, och bortsett från den udda förändringen i färgtemperatur är bildkvaliteten inte så långt ifrån den avancerade OnePlus 8 Pro. Tills du ser väldigt nära ut, hur som helst.

De allra bästa telefonkamerorna kan ge lite mer detaljerade detaljer och texturdetaljer än OnePlus 8 även i dagsljus. Du ser tydligare glasblad, mer enskilda bitar av grus i någons uppfart, med Pro-versionen. Men innan du börjar zooma in i bilderna, är det inte ett stort kvalitetsfall.

Deras vidvinkellinser är ett liknande fall. Liksom de bättre bredorna registrerar du inte en stor minskning av bildkvaliteten så snart du trycker på 0,6x zoomknappen. Resultat. Men misstag inte OnePlus 8 och OnePlus 8 Pro för kameran är dock lika.

Icke-Pro-modellen är mindre välutrustad för mer extrema situationer, och även Pro är inte precis en hjälte för att hantera dem jämfört med en Samsung Galaxy S20 Ultra eller Huawei P40 Pro. OnePlus 8 har ett bra nattfotograferingsläge, en som tar en sekund eller två för att skapa en smart komposit av ramar. Men resultaten är mjukare än de bästa och mjukare än OnePlus 8 Pro-bilderna.

Det är också mycket värre när det gäller närbilds makrofotografering, en av OnePlus 8 Pro starkaste delar. OnePlus 8 har en kamera dedikerad till makrofotografering. Du byter till den med en knapp som sitter högst upp i kameraappen. Den har dock en 2-megapixelsensor, motsvarande en leksak som du kan få gratis i en spannmålslåda. Ansvarsfriskrivning: för de som är för unga för att få den referensen brukade sockerflingor för barn komma med skräpplastleksaker i botten. 90-talet var spännande år.

OnePlus 8 har inte heller någon zoomkamera. När du använder 2x-knappen i appen beskärs den till huvudsensorn. Det är ingen matchning för en riktig 3x eller 5x zoom, men vi uppskattar fortfarande enkel åtkomst till beskärningsläget. Skulle vi hellre ha OnePlus 7Ts 12MP zoomkamera, över ett 2MP-makro? Ja. Och den årliga prishöjningen lägger mer fokus på vad som förmodligen är en kameranedgradering.

Det finns dock ett stort antal videofunktioner. Du kan spela in upp till 4K-upplösning, 60 bilder per sekund med stabilisering. Och det finns ett superstabilt läge, även sett i OnePlus 7T. Detta använder mjukvaru-stabilisering-optisk-stabiliseringsmacka, och även om det kan resultera i någon konstig bildskakningsförvrängning i svagt ljus är det annars mycket effektivt. Du använder den bara med upp till 4K-upplösning, 30 bilder per sekund också.

Vi försökte OnePlus 8 och OnePlus 8 Pro 4K-videolägen sida vid sida, och Pro’s 4K-video har dock betydligt mer detaljer. De två telefonerna delar samma selfie-kamerasensor, dock en IMX471. Och det är väldigt bra, med solid hudtonhantering och utmärkta detaljer, så länge du håller det fortfarande tillräckligt för att undvika suddig exponering.