OnePlus 9 Pro recension

OnePlus 8 Pro markerade ett stort steg för OnePlus-kameror, och det gör OnePlus 9 Pro också.

Du antar att det här handlar om partnerskap med Hasselblad, men den nya hårdvaran är viktigare om du frågar oss. Vi får nya sensorer och linser runt, och det här är bekvämt det bästa kamerapaketet OnePlus hittills har lagt i en telefon.

Först och främst är den primära 48MP-sensorn. Det är en Sony IMX789, en generation från IMX689 som används i OnePlus 8 Pro och OnePlus 9. Här är några av de förbättringar vi märkte. OnePlus 9 Pro är mycket bättre på att återge de varma tonerna i en solnedgång än OnePlus 9 och 8 Pro. Alla de härliga orange och röda färgerna som många telefoner verkar ignorera får en riktig spotlight här.

Den här telefonen är också en mästare i hanteringen av scenarier som verkligen testar en telefons HDR-färdigheter, som att skjuta direkt i solen när den kikar genom molntäckningen. Förgrunden kommer att se lite ljusare ut, tydligare, bättre upplöst än i OnePlus 9s foton, utan att den tonala plattningen du kan se i en telefon som låter sina dynamiska räckviddstekniker köra upplopp – se exempelbilder nedan. Mycket arbete verkar ha gått in på att behålla HDR-kontrast.

Nattfotografering har utjämnats också. Liksom andra senaste OnePlus-telefoner kan OnePlus 9 Pro ta bilder i svagt ljus antingen med hjälp av Auto-läge eller Nightscape. Det tar lite längre tid, men fångstdelen är bara en sekund eller två. OnePlus 9 Pro tar bättre nattbilder i “Auto” än OnePlus 9 gör med Nightscape. Det tog ett tag men OnePlus har gått in i de stora ligorna inom telefonfotografering, och OnePlus 9 Pro bästa foton har några av den semi-magiska karaktären du bara ser i ordets bästa telefonkameror.

Så, hur mycket av detta beror på Hasselblad? Ärligt talat vet vi inte. Vi vet att Hasselblad-kopplingen ger dig en orange slutarknapp, ett nytt slutarljud och några små visuella förändringar i Pro-läget. Men om OnePlus 9 Pro-färgförbättringarna beror på samarbetet börjar det se ut som OnePlus 9-köpare blir lite korta.

Dess huvudkamerafoton ser ganska ut som OnePlus 8 Pro, åtminstone för våra ögon. Ändå erbjuder båda kamerarayerna bra prestanda till respektive pris så det är inte värt att bli för upprörd över.

OnePlus 9 Pro har också en 3,3x zoomkamera. Det är en liknande förstoring som OnePlus 8 Pro, men vi har att göra med annan hårdvara här. Ibland fungerar den gamla kameran bättre, ibland gör den nya. Mata OnePlus 8 Pro till en scen med ganska platt belysning och det tar ett skarpare, mer detaljerat foto än nya OnePlus 9 Pro. Det verkar ha en bättre lins / sensorkombination i det avseendet. Men den nya kameran producerar bilder med mycket bättre dynamiskt omfång och verkar byta till en beskuren vy av huvudsensorn i dålig belysning.

Det verkar som om vi får lite sämre hårdvara den här gången, men det ger mer konsekventa resultat. Den breda kameran är dock en enkel uppgradering, och det är goda nyheter eftersom OnePlus 8 Pro ultrabrett redan var en av de bästa. Den här nya inställningen har förbättrat dynamiskt omfång och bättre bildkvalitet i ramens hörn eftersom den har en ny typ av objektiv med låg förvrängning.

Fotografera i svagt ljus och OnePlus 9 Pro-bredbilden kan se lite bullriga ut. Men det här är ingen större fråga eftersom du kan använda Nightscape-läget om du vill, vilket blir av med det mesta av grusen med bara en liten träff till detaljerna i vissa strukturer. Detta breda är en klasshandling.

OnePlus 9 Pro kommer också med många videouppgraderingar. Du kan fotografera med 8K-upplösning, 30 bilder per sekund, antingen med hjälp av huvudkameran eller ultrabredden.

IMX789-sensorn har en funktion som heter DOL-HDR som låter den spela in HDR-video när det behövs. Traditionell HDR-avbildning innebär att man tar bilder i följd på olika exponeringsnivåer och sedan slår ihop dem. DOL-HDR låter OnePlus 9 Pro göra detta på en gång och fångar upp de två uppsättningarna information samtidigt som varje rad av sensorpixlar läses. Det är ganska nördigt, men gör HDR-video till en standardfunktion för att slå på när det behövs, inte ett extra tillbehör som kan orsaka spökproblem. OnePlus 9 Pro kan till och med spela in 4K-video med 120 fps.

Vi har bara ett par kritiker av den här telefonens kameraarray. Förhandsgranskningsbilden är inte i närheten så bra en indikation på de slutliga resultaten som vad du ser på en iPhone eller topp Samsung. Och huvudkameran är lite mer mottaglig än de flesta för bländning av objektiv, vars artefakter kan sänka kontrasten i delar av bilden och introducera en lila nyans.

Se till att linsytorna är rena för att minimera detta.

OnePlus 9 Pro-bildprover