PowerEgg X Drone Review

När vi gick runt i CES i år såg vi många olika saker men en stod ut, så mycket att vi tog en video och lade den på vår sociala. Det var coolt, det var kul, det var en drönare som enkelt flög under en dusch med vatten. Vid den tiden fick vi inte chansen att stanna och diskutera vidare men jag fick nyligen reda på att det var PowerEgg X-drönaren. De kom i kontakt och erbjöd sig att skicka en till oss för att prova och det bästa, det kom med det vattentäta huset vi såg så att vi kan testa det i regnet.

Varumärket bakom denna drönare, PowerVision, har funnits i några år nu och startade sin produktserie 2016 med sin PowerEgg-drönare. Nu har de flera produkter under bältet, som antingen flyger eller simmar under vattnet. Deras senaste drönare är PowerEgg X, den säljs på 849 euro eller 1140 euro om du vill ha det vattentäta tillbehörssatsen. Jag är glad att prova det här, se hur filmen är, så låt oss slå fast.

Teknisk specifikation

– Upp till 4K 60FPS
– 1 / 2,8 ”CMOS-sensor | 12MP | f / 1.8 | Synvinkel 78.4deg
– Bilder som JPEG & RAW
– Videor som MP4 / MOV (H.265 / H.264 / MPEG-4 AVC)
– MicroSD-kort upp till 128 GB
– 3800mAh batteri (30 minuters flygtid)

PowerEgg X är precis som din traditionella drönare men den erbjuder också en alternativ användning, AI-kameraläge kallar de det. I grund och botten låter det dig ta bort propellrarna och bara använda kameran som ett stativ längs kameran. Det finns två adaptrar, en grib och ett stativfäste, så att du antingen kan ställa in kameran någonstans på ett stativ för att spela in eller gå med den.

powereggx_7

Första intryck & Unboxing

Drönaren kommer i sitt eget bärväska, i en kartong. Fodralet är tillverkat av polystryne, det är robust, det är grått, det har ett handtag för att göra det lättare att bära och det är helt gjutet, vilket innebär att varje komponent passar säkert på sin specifika plats. Öppna fodralet och det är fullt med allt du behöver för att komma igång, det finns inget behov av ytterligare inköp, till exempel en kontroller, som vissa märken gör. Den inkluderar drönaren, både vänster- och högerarmspropellrar, 1x batteri med tillhörande nätadapter (EU-kontakt för oss), en mängd USB-kablar, 1x styrenhet, handledsrem, stativomvandlare, kardanskydd (redan installerat på drönare) och en mängd olika reservdelar.

Kameradelen i sig är äggformad, den är blank vit och har ett plasthölje. Ta bort plasthöljet på undersidan och saker börjar ta form. Du hittar kameran, på sin gimbal fram till drönaren och också en mängd olika sensorer på undersidan. Det finns en enda tryckknapp och fyra små lampor överst, som visar batterinivå och tänder enheten. Det finns två små tryckknappar på vardera sidan av drönaren, tryck in dem och sedan den övre delen där knappen kan tas av. Nedan är batteriet, som enkelt dras ut, vilket också ger dig tillgång till microSD-kortplatsen. På vardera sidan av batteriet sitter antingen propellerarmarna, stativfästet eller handledsremmen. Det är väldigt enkelt att fästa dem och de klipps alla på samma sätt.

Fjärrkontrollen är också plast och följer det glansvita och grå färgschemat. Det är lätt, det har ett internt uppladdningsbart batteri som är bra, det kan hålla din smartphone säkert och det känns bra att hålla. Det liknar något en Xbox-controller, eller det gör mig ändå och jag gillar det.

powereggx_4powereggx_5

Den övergripande byggkvaliteten för drönaren är fantastisk och utstrålar kvalitet. Hur robust är den? Tiden kommer att berätta och att se kameran på gimbalen bara vackla, berör mig lite med hur hållbar det kommer att vara, men det finns ett skydd för gimbal, så håll det på plats när du inte tar bilder eller lagras.

Installationen var lite frustrerande och tog mycket längre tid än jag trodde. Jag försökte ansluta min iPhone till den via Vision + 2-appen (gratis) och försökte ansluta min telefon till drönaren via WiFi fungerade inte så bra. Stef var med mig, så han försökte prova det via sin Android-telefon och han hade mer framgång. När de två var anslutna krävdes två eller tre firmwareuppdateringar innan du gav åtkomst till drönaren. De var inte stora, 130 MB var den största tror jag men det tog lite tid att ladda ner, installera och återställa. När all firmware var uppdaterad fick vi tillgång till drönaren.

När vi var anslutna gick vi ut och började initiera flygläge. För detta måste du ansluta din smartphone till styrenheten via en av de medföljande korta USB-kablarna och följ instruktionerna. Jag måste säga att när den första aktiveringen / installationen var klar var det en bris att återansluta och komma igång.

powereggx_6

Dags för vår första kamp …

Dronan är så lätt att flyga att den nästan flyger av sig själv. Vid första flygningen uppmanar appen dig att gå igenom en kort handledning, som ger dig grunderna och sedan tar manualen och snabbstartsguiden det vidare. Endast en papperskopia av snabbguiden tillhandahålls, den är något begränsad och den svarade inte på alla våra frågor när du ställde in, så jag rekommenderar starkt att du besöker PowerVision-webbplatsen och läser igenom manualen. Tillsammans med självstudien kommer du att få en varning om du är nära en no fly zone, som vi var …

Hela skärmen speglar vad kameran ser, plus kontroller på ytterkanterna, som är tydliga och lätta att navigera. Nyckelknappar finns på skärmen och inkluderar automatisk start och landning, automatisk återkomst till hem, stopp / start-inspelning eller ta ett foto och sedan visas alla nödvändiga avläsningar och siffror. Dessa inkluderar batterinivåer för styrenheten och drönaren, signalstyrka, avstånd och höjder, drönare och vindhastigheter. Styrenheten har ett antal snabbtryckningsknappar som du kan utlösa, så det finns ingen anledning att ta bort handen från handkontrollen för att röra vid skärmen. Dessa inkluderar saker som start / stopp inspelning, ta en bild men också drönarläge, N för normalt, E för enkelt läge och P för professionellt läge, vilket tar bort alla gränser och gör att drönaren kan flyga med sina högsta möjliga hastigheter.

powereggx_screen

I appen finns det olika inställningar och alternativ du kan justera för att passa. Dessa inkluderar olika lägen, bildinställningar som ISO, EV, upplösning och AI-lägen som “följ mig”, intressepunkt, QuickShots och tidsfördröjning.

Den automatiska start är fantastisk, aktivera den och drönaren tar fart och svävar på plats på obestämd tid på 1,5 m hög. Du kan sedan använda joysticks för att flyga drönaren upp, ner, framåt, bakåt, vänster, höger och rotation. Flygningen är väldigt smidig, det är faktiskt ganska snabbt och det finns ingen uppenbar fördröjning mellan styrenheten och drönaren. Dronan gör ett mycket bra jobb med att hålla sig själv mot starka vindar, med bara en liten minskning av hastigheten när man går in i den först.

Det finns också en återgång till hemfunktionen, som också fungerade mycket bra, den var ganska exakt och landade inom 1 meter från den plats där den tog fart. Som en säkerhetsfunktion kommer drönaren automatiskt att flyga högt (10 m) i luften och navigera till hemplatsen för att undvika något på vägen när du använder återgång till hem-funktionen. Det är värt att notera att drönaren är begränsad till 30 meter (ish) i flyghöjd, 3,7 miles i avstånd och 30 minuters batteritid. Om du träffar den osynliga väggen i no fly zone, kommer kontrollerna att stanna och du måste vända eller landa. Okänt för mig, jag är ganska nära en liten inhemsk flygplats, så i en riktning, var begränsad av no fly zone och jag var imponerad av hur restriktiv drönaren blev.

När det gäller videokvalitet är det ganska bra. När det är topp kan det spela in vid 4K 60FPS, ner till 720p 240FPS och en maximal bithastighet på 75 Mbps (lägre än vissa konkurrenter). På 4K60 kan du få den skarpa bilden, lägga till lite långsam mo, lite färggradering och slutresultatet är drömmarnas sak. Videokvaliteten är i nivå med liknande toppnivåer, mycket överlägsen än billigare modeller men jag skulle rekommendera färgklassificering, färgerna var lite tråkiga. Kamerans vinkel / riktning kan justeras via ett rullhjul på styrenheten, även om den är begränsad. När det gäller stillbilder gör 12MP-sensorerna ett anständigt jobb. Bilden är detaljerad, den är skarp och mer än tillräcklig i de flesta situationer. En sak att komma ihåg, ta bort vattenstämpelfunktionen.

Det finns ett antal AI-alternativ medan drönaren är i luften. Det mest intressanta är spårningsalternativet, där du kan välja dig själv eller en annan person som ämne och sedan kommer drönaren att följa dig från en vinkel eller flytta runt dig medan du går. Du behöver minst 3 m radie för att det här också fungerar men det fungerar väldigt bra och ganska kul att prova. Kameran kan också spåra kameragester som fungerar men inte är alltför effektiva. Hand upp som en hej fem är följande kommando, fredsskylt med två fingrar är att ta foto, OK tecken kommer att starta gruppfoton och tummen upp startar eller stoppar videoinspelning.

Det finns också “quickshots”, fem standardrörelsetyper, där drönaren kommer att röra sig på olika sätt men ändå spåra dig och erbjuda ett mer filmatiskt utseende. Tillsammans med AI-spårningen ingår också en SyncVoice-teknik som kan plocka upp röstkommandon från smarttelefonen som är ansluten till drönaren och synkronisera ljud och video tillsammans.

De flesta av ovanstående alternativ är tillgängliga i handhållet läge. Ta av propellern, fäst antingen det handhållna eller stativfästet och använd sedan kameran runt eller på ditt stativ. För mig ställer du upp kameran på ett stativ och med spårnings-AI kan du skapa bra innehåll. Även om spårningen är bred runt 180 grader är den begränsad och om du går hårt åt vänster / höger / upp / ner ser du kamerans hölje i filmens hörn. Stativfästet fungerar också bara med selfiesticks eller sådana handhållna stativ, det kommer inte att fästas på ett stativhuvud som en DSLR skulle på grund av det begränsade avståndet mellan 3/4 ″ stativhål till kameran begränsar det.

powereggx_8

Slutligen, om du går efter det större paketet, Wizard-paketet, får du inte bara ett annat batteri och några extra reservdelar, men du får det vattentäta huset och vattenlandningsflottorna. Det vattentäta höljet är fantastiskt, det är väldigt enkelt att klämma in och håller ägget säkert från vatten, men propellerna förblir utanför. På flygdagen var det torrt men jag satte drönaren att sväva nära mig och jag attackerade den med mitt slangrör. Det höll perfekt. Det enda problemet och det förväntades, vattendropparna stannade ibland på höljet, vilket minskade synligheten för kameran. Vissa spårningsfunktioner är inte tillgängliga när höljet är på. När det gäller polystyrenflottorna kan de fästas på benen på drönaren och låta dig landa på platt vatten, om så önskas.

Dom

Det är mycket att skriva, jag hoppas att jag har täckt allt och mina övergripande tankar om denna PowerEgg X är mycket positiva. Det kan tyckas dyrt men DJIs erbjudanden verkar vara dyrare för liknande funktioner, såvida du inte vill ha lägre bildspecifikationer för ett liknande pris. Eftersom jag är i Storbritannien rekommenderar jag starkt det extra paketet, det andra batteriet är ett måste ändå men höljet är också mycket bra och betyder att du inte är begränsad av vädret.

För mer information och köp, gå till den officiella PowerVision-webbplatsen.