Shenmue I & amp; Shenmue II Remastered (PS4) Review

Shenmue och dess uppföljare innehåller några av mina bästa minnen från barndomsspel. Jag kommer ihåg att jag ivrigt förväntade sin ankomst för vad som verkade som för evigt och när jag äntligen fick händerna på en kopia till min dåvarande spelförändrande Sega Dreamcast en juldag, blåste det bort mig. Men det var för nästan 20 år sedan. Det kunde inte fortfarande hålla i dag, eller hur? Tack och lov Shenmue är så unik och så speciell att det känns mer som en upplevelse än ett spel, och i det väsentliga håller det ganska bra.

Shenmue kastar dig som den helgonliknande tonåringen Ryo Hazuki. Efter att ha bevittnat mordet på din far i ditt eget hem, vid en mystisk mörk kampsportmästare, har Ryo svurit att spåra och möta mördaren och hämnas sin far. Beväpnad med endast ett anteckningsblock och en pålitlig skinnjacka, ryger Ryo ut i grannområdet och staden där han bor för att undersöka.

Oavsett vad din sista anteckningsbokspost är kommer ditt samtalsämne att vara. Ibland är det bara vissa personer som kan ge dig nästa ledtråd du behöver och andra gånger är det mer allmänt, som att hitta en viss plats, precis som du skulle förvänta dig om du frågade någon lokal för vägbeskrivning på gatan. Att få nya ledtrådar driver utvecklingen och flyttar spelet framåt. För det mesta är vad som ska göras ganska uppenbart, även om det fanns ett par tillfällen gjorde anteckningsbladsinmatningen att jag ärr i huvudet. Det är sällan frustrerande men som bara genom att prata med människor kan du vanligtvis få en grov uppfattning om hur du ska gå vidare.

Historien är utmärkt eftersom den behåller en stor känsla av mysterium, så att du kan avslöja precis tillräckligt för att hålla dig igång, samtidigt som du inte ger dig hela bilden. Det är en stor drivkraft för spelet när du strävar efter att avslöja en ny undersökningsledning för att driva den framåt.

Ibland kan det hända att du är inblandad i en slagsmål. Lyckligtvis har Ryo vuxit upp för att lära kung-fu av sin far, som var ganska seriös om det. Nej, allvarligt har killen en full dojo i sin trädgård. Dessa slagsmål, vanligtvis mot flera motståndare, håller faktiskt överraskande bra, även om hur du utför drag känns lite arkadiskt. Men striderna ser fortfarande flytande ut, och triangel / Y fungerar som ett parry / undvikande drag som inte är en miljon mil från vad vi ser i vissa spel idag. Det är fortfarande kul att slå ett slag på en grupp med två bitar!

Andra möten kan äga rum som snabba tidshändelser – eller korta QTE: er, du vet, de interaktiva klippscenerna som uppmanar dig att trycka på knappen för att komma vidare QTEs är notoriskt splittrande bland spelare, och du kommer antingen att älska eller hata dem. Shenmue var ett av de mest kända spelen för att introducera dem. Jag personligen tycker inte att de är för påträngande, det känns mer som en interaktiv scen. Du kan inte släppa din vakt i en scen, naturligtvis finns det många som inte innehåller några QTE, men om situationen förändras kan de injiceras utan varning.

Världen i Shenmue känns levande. Även efter den här tiden är det små saker som imponerar på mig. Hur varje NPC till synes har ett schema, går om sin dagliga rutin och går hem, hur de alla får ut paraplyer när det regnar, telefonnummer du faktiskt kan ringa, olika väder dagligen, jultomten och banderoller som dyker upp runt julen och dekorerar huvudgatan. De flesta butikerna kan du faktiskt gå in på, som en riktig höggata. De erbjuder olika grader av interaktivitet, men vissa som arkaden kommer att ha några Sega-klassiker som du faktiskt kan spela.

Ljudspåret är brett och passande. Orkesterpoäng sväller för känslomässig påverkan, och den allmänna omgivningen är alltid minnesvärd, om det ibland är lite ostlikt. Allt detta beröm är inte att säga att spelet är perfekt. Det finns några problem, varav några är hamnrelaterade och andra är relaterade till spelets ålder. De flesta klippsekvenser återgår till det ursprungliga 4: 3-formatet, vilket resulterar i svarta staplar på vardera sidan av bilden. Detta förstärks i uppföljaren eftersom de ursprungliga klippscenerna var i bredbildsformat för att starta, vilket innebär att du slutar titta på dem i en ruta.

shenmue remaster

Ljudet, särskilt rösthanteringen, låter lite låg kvalitet. Jag tror att de rippades från Dreamcast, så komprimerades ursprungligen för att passa på skivan. Den engelska röstskådespelet är notoriskt dåligt, så dåligt är det i vissa fall till och med skrattretande. Detta uppmärksammar bara hur snygg kvaliteten på rösterna är. Tack och lov kan du ändra dem till den ursprungliga japanska röstinspelningen. Det passar verkligen spelet bättre, så om du inte har något emot att läsa undertexter eller om du talar japanska är det vägen att gå.

Pacing lider på platser hela tiden men jag är säker på att detta var avsiktligt, för att ge dig tid att absorbera dig själv i världen. Men jag kan se nya spelare som förväntar sig att moderna standarder kan stängas av av det tålamod som krävs för att få ut det mesta av spelet. Det väntar mycket på den första, särskilt. Beviljas totalt sett är stimuleringen mycket bättre i uppföljaren, ändavsnittet fortsätter dock alldeles för länge.

Shenmue segrade i sin berättande berättelse och unika speldesign. Det är ålder betyder att det idag är skräddarsytt för en viss publik. Jag måste absolut rekommendera det till dem som har spelat och haft det tidigare. Jag skulle också rekommendera det till alla som har tålamod att verkligen suga upp historien och bli helt omfamnad av världen som Shenmue är inställd på.

shenmue remaster

Sammantaget är Shenmue dock ett bra spel. Det finns en fantastisk historia här som inspirerar till en episk resa över två spel. Det är ett fantastiskt äventyr, och även om det inte alltid är actionfylld, har det definitivt sina ögonblick. Med lanseringen av den tredje delen som tillkännagavs den 27 augusti 2019 kan detta vara början på en Shenmue-renässans.