Sony Ericsson S500i recension

Sony Ericsson tar en välförtjänt siesta från att samla sin världsdominerande armé av Walkman och Cyber-shot-telefoner för att ta ett skott på modetelefonens fandango. Dess musik- och kameratelefoner är inte precis elefantmän, men med sin återupplivade T-serie och särskilt den nya S-serien ger Sony Ericsson verkligen sina designers carte blanche för att bli kreativa.

Tillbaka till naturen

Den första som slår i sikte är den EDGE-aktiverade S500i. Det verkar som om Sony Ericsson har blivit lite midsommargal (mer Shakespeare än mord, tänk) och tagit naturen och allt skogsmark för inspiration.

Den här mellanklassen kommer i vårgula och mystiska gröna ytor och, utifrån färgscheman, teman och ljusshow, är avsedd för ett hem i en damens kopplingsväska. Våra Mysterious Green-granskningsprov glimmar som Blackpool Illuminations, sportiga sidostångsreflektorer som med mittnavigeringsknapparna lyser och pulserar smaragdgrönt varje gång skjutreglaget öppnas.

Sony Ericsson skulle vara dumt att förlita sig på denna ljusshow och blommiga teman för att förföra det kvinnliga broderskapet eftersom handenhetens design är lite humdrum jämfört med mer härliga rivaler som LG Chocolate, LG Shine och Samsung E900. Beviljat, chassit är väldigt lätt, men det kramar och är inte särskilt robust.

Den fjäderassisterade skjutreglaget är dock tillräckligt snabbt och S500i har bestrålats med Sony Ericssons kända och felfria användarvänlighet.

Snäpp fast det

Sony Ericsson har också behållit 2MP-linsen naturligt och lämnar autofokus, makrofokus för stängning och vilken blixt som helst. Det skjuter i en upplösning på 1600×1200 pixlar och du kommer fortfarande att tippa med vitbalansinställningar, effekter och fotograferingslägen. För ett enkelt point and shoot-scenario klarar S500i sig bra, med stark färgåtergivning och några bra detaljer, även om den kan tappa fokus runt kanterna.

Den inbyggda musikspelaren är Sony Ericssons standardutgåva som inte är Walkman-sort (som ses i K810i) och den är fortfarande en skicklig operatör. Den intuitiva skrivbordsprogrammet Walkman Disc2phone är förenad för att överföra dina CD-skivor och digitalt musikbibliotek till telefonen och musikspelaren kastar upp en equalizer med fem inställningar för att öka ljudet.

Bristande gnista

Musik låter förvånansvärt livfull med hörlurarna i boxen och all din tuneage och multimedia gubbins kan lagras på den överst placerade hotswappable MemoryStick Micro-platsen.

Trots moderjordens inflytande och ljusdisplay saknar S500i fortfarande den X-faktor designgen som är rotad i den beröringskänsliga LG Chocolate och Samsung E900 och den metallpansrade LG Shine. Sony Ericsson behöver helt klart mer övning på denna modetelefon.