The Witcher 3: Wild Hunt Review

Jag hade aldrig spelat ett Witcher-spel innan jag drogs till den mängd hype som The Witcher 3: Wild Hunt fick under utvecklingen. Efter att ha sett massor av innehåll på det som såg ut som ett av de bästa RPG-spelen som man kände till, ställde jag snabbt in min förspänning i väntan på släpp.

The Witcher 3: Wild Hunt fortsätter på historien om Geralt of Rivea, huvudhjälten från tidigare titlar. Wild Hunt börjar med ett handledningsläge som återkommande spelare tycker är mycket bekanta. Det finns en chans att hoppa över handledningen tillsammans om du redan är en erfaren Witcher. Men för nykomlingar i serien är handledningen bra för att vänja dig vid kontrollerna. Jag spelar för närvarande på en mus och ett tangentbord men det finns alternativ att använda en gamepad.

Wild Hunt är främst ett vanligt RPG. Du kämpar med monster för att få erfarenhet för att höja dig, du skapar drycker och får skicklighet i alkemi och naturligtvis finns det ett älskat tekniskt träd som är uppdelat i olika kategorier för att finjustera din karaktär. Varje meny i tech-trädet är vackert utformad och är väldigt lätt att förstå. Det finns dock en enorm mängd anpassning att gå vilse där personligen var lite överväldigande först, men snart vant sig vid de många alternativen att välja mellan.

Spelkartan är uppdelad i sektioner, och även om den inte är helt öppen, är de olika segmenten av kartan så stora och livrika att du verkligen inte märker. Det finns saker att göra och uppgifter att slutföra runt varje hörn. De flesta sidouppdrag är din löpkvarn dödar denna varelse eller samlar in 10 av just det här föremålet, men berättelsen som du upptäcker genom att slutföra dessa uppdrag gör dem värda att han har tid. Majoriteten av timmarna med The Witcher 3 har spenderats runt om i världen för att slutföra sidouppdrag snarare än att fortsätta med huvudberättelsen.

Striden känns fräsch och varje sväng i ditt svärd känns kraftfull. Varje förbindelse med en fiende känns som att det faktiskt gör någon skada. Stridsystemet känns som ett vanligt hack-slash-spel med extra element. Geralt kan använda olika föremål för att hjälpa honom i strid, till exempel elektricitetsdrycker för extra skada, eller till och med en varierad attack med ett armborst. Det finns trollformler som också är användbara som sträcker sig från mind control till att kasta eld eller skjuta tillbaka ett monster med telekinesis. Fiender är hårda, och det kan vara en utmaning att ta ner dem. Det är bra att veta att varje fiende har sin egen basstatistik så att du vet vad du står inför. Du hittar dem i ditt Beastery. Det mest användbara att känna till dessa är fiendens svagheter. I stället för att springa mållöst i strid kräver Witcher 3 att du använder mer skicklighet och taktik.

Historien kretsar kring att Geralt slutför uppdrag och sidouppdrag för att komma närmare hans kärleksintresse Yennifer och hans surrogatdotter Ciri. Det är en enkel huvudhistoria som tyvärr inte gör så mycket för att få spelaren att känna sig nedsänkt. Det finns inget där som får mig att känna att jag skulle bry mig om de två saknade karaktärerna. För ett Witcher-spel är det tråkigt eftersom de två tidigare titlarna hade några stora huvuduppdrag. Jag kände mig tvungen att fortsätta att utforska efter siduppdrag mer än att slutföra berättelsen.

Den räddande nåd till Witcher 3: s historia är en känslomässig, välskriven och utförd dialog. Du kommer att tycka att karaktärsutveckling är utmärkt och till och med från början kommer nya spelare att förstå vad som händer när spelet snabbt introducerar dig till varje karaktär. Karaktärernas ansikten förändras när de pratar med dig och varandra och ger en känslomässig nivå som verkligen är sällsynt för videospel.

Efter att ha tillbringat ett stort antal timmar med Witcher 3 kan jag se varför hype var så stor innan den släpptes. Spelet känns nytt med många älskade attribut till tidigare RPG-spel. Spelvärlden är helt enorm och de visuella effekterna är helt klart fantastiska. Att köra spelet med stabila 60 bilder per sekund med dina grafiska inställningar inställda på ultra förstärkte bara dess skönhet.