Thinkware Q800 Pro Dash Cam Review

Dashcams fortsätter att vara en tillgång i ditt fordon och kan under vissa omständigheter ge tydliga bevis på olyckor som har ägt rum, förhoppningsvis från någon annans sida! Tja, Thinkware kom i kontakt och de har skickat igenom en av deras toppkamera, Q800 Pro. Det är en 2K QHD-kamera, från £ 249, med ett alternativ för bakre kamera, för en extra £ 79. Jag har det här, jag har använt det och jag är imponerad.

Funktioner

2K Sony CMOS-sensor (2560 × 1440) 140 graders synfält 3-Axels accelerometer G-sensor Kontinuerlig, incident- och manuell inspelning Hastighetskameravarning Nattsyn Tidsfördröjningsläge Inbyggt A-GPS och WiFi 107 x 61 x 33 mm + 108 gram

Första intrycken

I lådan får du själva kameran (plus bak om du får paketet), plus instruktioner och installationsguider, ett par 3M-fästen, microSD-kortläsare, 32 GB microSD-kort, CPL-filter (cool!) Och tillhörande strömkablar. Den strömkabeln är avsedd för en fast anslutning till säkringsboxen och det finns inget sugfäste, endast 3M-klistermärken.

Första intrycket är bra, det är en mycket snygg och diskret kamera, särskilt den bakre som är liten, men det beror på att partnerskapets hjärnor är på framsidan. Det finns ingen visning på den här kameran, så om du känner till något från Nextbase med en skärm kan det ta lite att vänja sig. Runt kammen har du en mängd olika in- / utgångar, inklusive ström in, bakre kam in och en microSD-kortplats. Det finns fem tryckknappar på undersidan, ström, inspelning, mikrofon, format och WiFi. Bredvid knapparna finns tre indikatorlampor, GPS, REC & WiFi, så att du kan se vad som händer. Kammen håller fast på vindrutans undersida och när du väl är på plats kan du rotera kamerasensorn upp till 45 grader för bästa inspelningsvy. Den bakre kammen är en mycket mini-version av den främre kammen, med endast en strömingång. Sensorn på den bakre kammen kan rotera 360 grader.

thinkware_q800_4thinkware_q800_2

Installation

Installationsvägledningen i manualen var begränsad och jag ville att det skulle vara mer. För det första kommer den här kameran med en fast kabel, vilket innebär att du måste bryta in befintliga säkringar i bilen och även jorda kabeln för att driva kammen. Thinkware rekommenderar att en professionell installerar det och jag instämmer. Det finns installationsvideor online, det verkade inte för svårt men det var mycket besvär. Alternativt kan du köpa en av dessa 12V cigirette-nätadaptrar för att driva kameran.

Nästa ledningar och fixering. Du har två stora 3M-klistermärken och ett plastfäste för den främre kammen, plus flera små 3M-klistermärken på baksidan. De är väldigt klibbiga, så se till att du får rätt position första gången. Om du nu har det stora paketet med den bakre kameran får du en 7,3 m USB-kabel också. Detta ansluts till både de främre och bakre kamerorna. Du sitter sedan kvar med kabeln, som du kan fixa hur du vill och om det var jag skulle jag försöka stoppa den bakom taklisten.

Prestanda

Kommer du ihåg att jag sa att det inte fanns någon skärm? Det oroade mig något men jag behövde verkligen inte. Det finns en app som du kan installera och para ihop med kameran via WiFi, som kan fungera som din kamskärm. Det är väldigt enkelt att göra, sätt bara på motorn / kameran, tryck på WiFi-knappen och para ihop med appen. Det är ett måste, det låter dig se vilken vy / område du ska spela in, så att du kan placera din kamera på rätt plats innan du förbinder dig med 3M-klistermärken. Appen låter dig också justera ett antal olika inställningar för kameran, visuellt och ljud, slå på eller av vissa funktioner etc. Du vill inte alltid ansluta till appen via din telefon, var inte rädd, det finns också röstmeddelanden!

Bildkvaliteten från båda kamerorna är mycket bra och noterar att den bakre har en reducerad upplösning på 1080p. Den främre kammen är skarp, synfältet är bra och täckte hela min sikt och tittade ut från vindrutan, vilket jag skulle vilja tro att skulle täcka mig ganska bra om en olycka skulle hända på framsidan av min bil. När det gäller baksidan, återigen, ett mycket bra synfält och erbjuder mycket bra täckning av baksidan. Den har också en inbyggd mikrofon, så det kommer att spela in att du sjunger ditt hjärta till dina favoritlåtar. Se nedan för några exempel på bilder.

Standardinspelningsläget, så kallat kontinuerligt, spelar in bilder i en minuts utdrag men detta kan stängas av och bara olycksläget aktiveras (spelar in olyckan och 10 sekunder före), eller manuellt, där du måste trycka på knappen själv att börja spela in. Om du har båda kammarna inställda kommer filerna att spelas in med datum och tid i titeln, tillsammans med F eller R, för fram eller bak.

thinkware_q800_5

Q800 har många funktioner inbyggda, till exempel incidentinspelningen, som jag inte kunde testa, röra vid trä, men det finns många andra som fungerade bra. Kameran har inbyggd GPS så att den känner till var du befinner dig medan du kör. Vissa kanske inte gillar detta, ett intrång i privatlivet och allt det men det kan verkligen vara en tillgång. Det kommer att varna dig för röda lampor, hastighetskameror, inklusive de irriterande 50 km / h genomsnittliga hastighetskamerorna och det kommer också att meddela dig om du kör ut ur körfältet eller om du ska slå bilen framför. Några av dessa funktioner, särskilt avståndsparametrarna mellan bilar framför kan hittas på nyare bilar men för de som jag, med en 10-årig banger, hjälpte det. Funktionerna kan slås på, av eller justeras i appen.

Dom

Thinkware Q800 är en allsångande, allt dansande dashkamera, med ett antal användbara funktioner och erbjuder en mycket bra bildinspelning, som enkelt kan identifiera människor, bilar, nummerplåtar etc. Den levereras inte med en skärm, vilket betyder det tar lite längre tid att komma åt innehåll och inställningar via appen men det var inte en deal-breaker för mig. Såvida du inte vet vad du gör, skaffa en professionell att installera kameran eller köpa cigarettkabeln, röra dig inte med dina bilars säkringskort!

För mer information och att köpa, gå över den officiella Thinkware Q800 Pro-webbsidan.