Trust Radius GXT 310C Gaming Headset Review

Budgetspel-headset kan vara en tuff försäljning. De måste slå ett antal lådor som människor har förväntat sig av ett spelheadset, som exakta ljud, bra röstkvalitet och viktigast av allt, bekväm att bära. Och de måste göra det för så lite pengar som möjligt för att hålla den prislappen nere. Det är väldigt trångt och det är säkert det är där de flesta köper, så det måste stå ut från mängden. Så hur står Trust Gaming Radius GTX 310C-spelheadset upp? Låt oss ta reda på.

Headsetet finns i tre olika delar, beroende på vilken plattform du ska använda dem på. Det första är själva headsetet, och det har en kort kabel-aux-kabel som kommer från vänster öronkåpa och är verkligen utformad för att anslutas rakt i botten på din PS4- eller Xbox One-kontroller. Den andra är en kabelförlängning med ett enda aux-uttag, och det tredje är för datorer, eftersom det har både ljud- och mikrofonuttag i slutet av det mesta av våra tester gjordes på datorn och själva headsetet är mycket plug and play. Det behövs inga snygga förare här.

Trust Radius-spelheadset är ganska bekvämt att bära också. Tack vare sin helt plastiska konstruktion – vilket tyvärr betyder den justerbara stammen som går genom huvudbandet – är den snygg och lätt på huvudet, och det finns lite, men tillräckligt nog vaddering runt kronhuvudet för att det inte blir för besvärligt långa spelperioder. Jag skulle ha velat ha haft lite mer klämkraft på öronen, men för mig kändes det nästan som om headsetet vilade på sidan av mitt huvud, snarare än att klämma fast. och det var tyvärr lite löst. En liten klämma skulle ha gjort ljudisolering något bättre också.

När allt är tillverkat av plast gör det Trust Radius lite styv, och när vi försökte stresstesta det ville jag inte böja det för långt om det knäppte. Det kramar också mycket, vilket är mindre än idealiskt. Hela saken är förpackad i en mjuk plast med ett kamomönster som ser hård ut, men jag skulle inte säga att det var väldigt smakfullt och jag tror att det passar en tonåring ner till en tee. I mitten av varje öronmussla blir strukturen lite grov, och det gjutna mönstret på sidorna gör att det ser spelaktigt ut, men verkar inte tjäna ett syfte, och jag skulle ha föredragit att ha en mjukare mer enda plastbit typ finish. Om du bygger en elegant skrivbordsuppställning, skulle en uppsättning av dessa på skrivbordet vara lite av en öga.

Ljudvis är Trust Radius inte så dåligt. Det bästa var att jag verkligen kan beskriva dem är platt. Ljud känns lite livlöst. Basnivåerna är ganska anständiga, och 40 mm-drivrutinerna levererar i det området, men de offrar många av dessa mellanhöga till höga frekvensfrekvenser associerade med kula-rikocheter, fotsteg och andra mindre ljudkoder som du kan hitta i förstapersonsskjutare som att bryta fönster i en spel Call of Duty Warzone eller omladdningsljud runt ett hörn i Valorant. De kommer inte att spränga bort dig, men om du är en avslappnad spelare och du är mer intresserad av dina enspelarsupplevelser, så för en budget uppsättning burkar är de inte så dåliga.

Tyvärr, där detta headset faller ner är mikrofonen. Jag testar det på min dator och jag har ställt in mikrofonen så att den slår runt -18 på min högst talande röst på min ekaliserare, och fortfarande är bakgrundsbrus ett problem. Det ser ut som om mikrofonen ständigt tar upp ljud och är superkänslig för ljud. Min dator är inte högljudd och är vanligtvis inte ett problem när jag använder mitt Audio-Technica-kondensor och Behringer UMC22-gränssnitt. Men med Trust Gaming Radius tog det upp ALLT. Här är ett ljudprov så att du kan höra själv. Ljudet är oredigerat och spelas in direkt i Adobe Audition.

Mikrofonen i sig är på en ledad arm, även om den är solid, och kommer att sitta mellan 2-3 tum från munnen beroende på huvudstorlek och allt detta. Den roterar runt, så du måste hitta den bästa positionen för dig och den kan lagras i upprätt läge. Tyvärr stänger det inte av mikrofonen i upprätt läge. Så var försiktig med vad du säger.

En sak som verkligen borde vara en standard på alla spelheadset nu är en in-line fjärrkontroll, för att justera volymen och för att kunna stänga av mikrofonen direkt. Detta har tyvärr inte en, så du måste förlita dig på Windows-mjukvarusidan av saker genom att dyka in i din ljudkontrollpanel och på en konsol i headsetalternativen.